Domů / Novinky / Tělesná hmotnost

Tělesná hmotnost

Tělesná hmotnost    Tělesný tuk, voda v těle, kostní a svalová hmota, BMI a BMR.

Tělesná hmotnost

 

Obvykle každý z nás sleduje svoji hmotnost. Kolik přibral, kolik shodil, jak se projevily Vánoce na naší hmotnosti… Hmotnost je důležitým parametrem, který má určitou vypovídací hodnotu o našem zdraví. Důležité však je také znát složení těla. Tak se dá výrazně zpřesnit představa o zdravotním stavu, což pomůže v boji proti civilizačním nemocem. Vysoký krevní tlak a další kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, obezita, deprese, chronický únavový syndrom, Alzheimerova a Parkinsonova choroba jsou nejčastěji uváděné civilizační choroby, a ve velkém procentu případů mají vztah k nadměrné hmotnosti a vysokému procentu tělesných tuků.

Lidské tělo z pohledu jeho složení rozdělujeme na dvě hlavní složky: svalová hmota (kosti, svaly voda, aj.) a tuková hmota (tukové buňky).

 

Tělesný tuk

Celkový tělesný tuk spočítáme sečtením přirozeného (základního) tuku a náhradního (ukládaného) tuku. Přirozený tuk je nezbytný pro metabolismus. Menší množství tuku slouží jako energetická zásoba. Doporučené množství tělesného tuku je 10–15 % u mužů a 18–27 % u žen.

 

Voda v těle

Pro správnou kontrolu hmotnosti těla je důležité porovnávat tělesný tuk a procenta vody uložené v těle. Procento vody obsažené v těle je důležitý ukazatel. Voda je jednou z nejdůležitějších složek hmotnosti a představuje víc než polovinu (kolem 60%) celkové hmotnosti těla. Diagnostické váhy Rossmax (WF260) vyhodnotí složení těla a automaticky vypočítají tělesný tuk a procento vody obsažené v těle ve vztahu k výšce, věku a pohlaví.

 

Kostní hmota

Kostní hmota se rapidně zvyšuje v dětství a dosahuje maxima v 30 až 40 letech. Lehce se snižuje spolu s narůstajícím věkem. Zdravá výživa a pravidelné cvičení pomáhají redukovat kostní degeneraci. Průměrná kostní hmota u dospělého muže je 15% a u ženy 12%. Neexistují žádná uznávaná doporučení týkající se kostní hmoty.

 

Svalová hmota

Svalová hmota je důležitá pro určení zdravého složení těla. Osoba s vyšším % svalové hmoty se lehčeji pohybuje, ale potřebuje více energie. Cvičení je velice důležité k udržování zdravého těla a % svalové hmoty je užitečným ukazatelem ke kontrole. Normální svalová hmota obsažená v těle je mezi 38% až 54% u mužů a 28% až 34% u žen, v závislosti na věku a úrovni fyzické aktivity.

 

Body mass index

Body mass index (BMI) je jednoduchý ukazatel hmotnosti vzhledem k výšce člověka, který se používá ke klasifikaci podváhy, nadváhy a obezity u dospělých. Spočítáme ho vydělením tělesné váhy v kilogramech a výšky v metrech na druhou. Nicméně neplatí u lidí, kteří jsou svalnatí nebo atleti. Klasifikace podle indexu BMI je následující: Normální váha: 18,50 – 24,99, podváha: pod 18,50 a nadváha nad 29,99.

 

Bazální metabolismus (BMR) v kcal

BMR je množství energie v kcal, které tělo potřebuje ve stavu absolutního klidu na udržení svých základních funkcí. Okolo 70% celkového výdeje energie člověka je z důvodu základních životních procesů v orgánech těla. Okolo 20% výdeje energie v těle pochází z fyzické aktivity a dalších 10% z trávení potravy. Odhad může být získaný prostřednictvím rovnice při použití věku, pohlaví, výšky a hmotnosti. Nejspolehlivější a nejpřesnější hodnota se získá pomocí tzv. Harris-Benediktova vzorce.

 

Kvalita života – Kompozice těla

Přesné složení těla (svalová hmota, tuková hmota a celkový obsah vody v těle) umožňuje správný odhad přebytečného tuku v těle a zároveň určuje stav nutriční výživy uživatele. Navíc znalost složení lidského těla nám umožňuje kombinovat správnou výživu a fyzickou aktivitu, s cílem zlepšit kvalitu života, podpořit zdraví a zabránit patologickým jevům. Elektrická osobní váha Vám umožňuje posoudit složení těla a automaticky vypočítá tělesný tuk a procento vody obsažené v těle ve vztahu k výšce, věku a pohlaví.